tisdag 30 januari 2018

Regeringen : Nya möjligheter till uppehållstillstånd för ensamkommande

Idag släppte Regeringen ett pressmedelande om sina planer på att ge sk ensamkommande uppehållstillstånd i vissa fall. Detta är en liten omarbetning av Regeringens överenskommelse från imhöstas. Tydligen ska nu C vara med på tåget. Jag har letat på SVT SR och regimvänliga aftonbladet om detta men inte hittat ngt. Troligen slukas allt nyhetsutrymme av Akilov och terrorattacken i Sthlm, en ren slump att detta sammanfaller såklart.

Tanken är att sådana som är underåriga men handläggningen dragit ut på tiden och de sedan fått utvisningsbeslut efter att de fyllt 18, ska kunna få Uppehållstillstånd.

Brasklappen som man troligen kommer använda för att stämma i ån om kritik rörande de som ljugit om sin ålder är punkt 2 och kanske punkt 7, vad man nu menar med att klara en vandelsprövning (eller hur det ska gå till)

Dock anges i punkten att man ska ha bedömts som "uppenbart vuxen innan en anvisning till kommun gjorts" Detta tolkar jag som att alla de som redan är kommunplacerade inte omfattas av undantaget att inte få uppehållstillstånd, trots att det visats sig att de ljugit om åldern. Men jag kanske tolkar det fel?

2 kommentarer:

  1. Hej.

    Den där punkten "vandels och säkerhetsprövning", den är skôj, den.

    Om jag vill ta kort för tunga fordon måste jag bevisa min kunskap och lämplighet - om jag vill stanna i Sverige och leva på svenskars arbete, skall de bevisa att jag är en skurk.

    Värt att fundera på, för er som vill stanna här och försörja hundratusentals, snart miljoner, illegala invandrare utan minsta skyddsbehov - och deras ättlingar in till sjunde led, minst.

    Jag? Polen, eller Norge, eller Texas (det sista är mer en önskedröm).

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja.

      Vi i södra Frankrike.
      Stockholms skärgård.
      Finland ( besked om 14 timmar...).
      Ja, jag vet: den som bor överallt bor ingenstans.
      Det visste redan Romarna.

      Radera