fredag 17 mars 2017

Skattemedel till skojare

För er som missat det rekomenderas läsning av Timbro/smedjans reportage/granskning av mucf fd ungdomsstyrelsens slöseri med skattemedel.

Det är fantastiskt att detta äntligen börjar få lite spridning i vidare kretsar. För er som läst bloggen länge vet ni att jag gjorde min första granskning av ungdomsstyrelsen 2014. Då känner ni till att en grupp människor satt i system att leva på bidrag under förevändning att man bedriver ngn form av verksamhet.

Här hittar ni Smedjans artiklar


Nedan hittar ni ett urval av mina inlägg i ämnet.




Min personliga favorit, få bidrag för att lära dig söka bidrag






Som sagt ett axplock. För kan jag rekommendera er att följa Sofie, som skrivit i Smedjan, på twitter. @SofieLowenmark 

För oss som gått från avskyvärd hatsagt till att ha skrivit om sådan man numera kan läsa om hos Timbro och vanlig media är detta ganska skönt, det har dock kostat en del att ha sin moraliska kompass intakt under många år. Jag har som jag sagt tidigare inte backat från att framföra mina åsikter i olika sammanhang, vilket resulterat i uteblivna middagsinbjudningar, hatkampanjer mot mig inom föräldragrupper på skola och dagis osv. Dock har det alltid varit ett fåtal jävligt högljödda typer som attackerat mig, medan den stora massan tyst tittat bort, kanske höll de med mig men vågade inget säga. För egen del avslutar jag som bekant min tillvaro i Sverige inom kort och behöver inte bry mig om vad godhetsmaffian inom föräldragruppen tycker eller skolans värdegrund, men ni som blir kvar, fortsätt stå på er i de frågor ni anser er ha rätt i, låt er inte tystas av högljödda oinsatta dårar som enbart tävlar i att få en upplevda godhetspoäng. Sen kan ni ju fundera på varför Sydsudan svälter ihjäl när vi hade kunnat rädda samtliga där nere för en bråkdel av migrationsverkets budget. Kanske en fråga att ställa till föräldragruppen?

Apropå den senare frågeställningen såg jag att även detta ämne kommit på tal i media, dvs ställa hjälpa ett fåtal här mot ett flertal där. Nu senast i NT. Jag körde ju bloggserien "humanitär matematik" på ämnet, återkommer med en recap om det inom kort.


4 kommentarer:

  1. Att efter många år få kvitto på det man talat för var rätt är något av en befrielse. Jag har själv fått min beskärda del av misstänksamhet, men hade hoppats att verkligheten bara skulle hinna ikapp svenskarna, inte hinna ikapp, slå i skallen och köra över med ångvält.

    I allt detta är ändå lite bittert att många som tidigare varit tysta, eller värre, slått en i skallen med deras godhet (att de totalt saknade faktabas var ointressant) nu anser sig vara förnuftiga och ifrågasättande: "det här skulle politikerna ordnat, varför såg de inte vad som hände!?" Varför såg de själva inget, eller rättare sagt, varför valde de att högljutt skrikande överrösta alla misshagliga röster?

    Vänligen
    Roten

    SvaraRadera
    Svar
    1. @ Roten,

      "I allt detta är ändå lite bittert att många som tidigare varit tysta, eller värre, slått en i skallen med deras godhet (att de totalt saknade faktabas var ointressant) nu anser sig vara förnuftiga och ifrågasättande: "det här skulle politikerna ordnat, varför såg de inte vad som hände!?" Varför såg de själva inget, eller rättare sagt, varför valde de att högljutt skrikande överrösta alla misshagliga röster?"

      Jo, det är väldigt störande. Jag känner själv många gamla M väljare som är nästan overkliga. I många, långa år har jag argumenterat med dem, men det var som att prata med en vägg. Genomgående röstade de M även 2014. Men sen, bara några månader senare, var de djupt upprörda att gränserna inte stängdes omedelbart!

      Nu är de ofta mycket mer militanta än jag! Kasta ut alla, ungefär!

      Mycket, mycket märkligt......

      Radera
    2. Hej.

      Amen till det som man säger.

      Mer än en av De goda viskar numera när man ses att 'varför kastar man inte ut alla fuskare, tjuvar, mördare och låter bara de bra och duktiga stanna?' (Parafraserat förstås, men andemeningen är där.)

      Ett försynt "Tänk på det när du röstar nästa gång, och tänk på vilka politiker som skapat dagens läge" tas tyvärr fortfarande emot med rationaliseringar och förvirring.

      Lite grann känns det nu som på en vulkanö - är det Surtsey, Island eller Krakatoa?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Radera
    3. Denna totala oförmåga att dra slutsatser av utfallet av sitt handlande, eller brist på handlande, är grasserande i Sverige. Likaså oförmågan att sedan ta ansvar för resultatet. "Trodde inte, visste inte, kunde inte".... Oavsett om det handlar om öppna gränser eller frågan om våldtäktsmän ska få gå kvar i samma skola som sitt offer. "Jag gjorde vad jag trodde var bäst" "vi har varit naiva" "vem kunde tro" "vi ville bara väl". Detta trots att det fanns gott om människor som pekat på motsatsen.

      Vi lever i ett extremt land, det är den dogmen som gäller, fram till dess den inte gäller längre. Och så slår bommen över till andra sidan extremen, och sveper alla som inte duckar i havet.

      Vänligen
      Roten

      Radera