tisdag 7 februari 2017

Migrationsverkets nya prognos

Idag släppte Migrationsverket sin nya prognos.

Antalet asylsökande väntas minska 2017-2018 och öka igen 2019. Som alltid är detta bara gissningar, och troligen kommer man gissa fel öven denna gång. Ni som följt min blogg vet att jag gissar betydligt mer rätt än Migrationsverket ;) gång efter gång.

I år tror man alltså på 34700 asylsökande. Man har dock lärt sig av tidigare misstag och har ett enormt spann i sitt stora intervall. I år kommer det dock komma färre än 30 000 enligt min bedömning. De godhjärtade byråkraterna i EU vill ju täppa igen den nya stora flyktingrutten till Italien. Nu vet ni det.



Som ni ser kommer Anne Ramberg och Viktor Banke fortsätta skörda guld med sina öppna hjärtan. Anslagen för skattemedel till advokater ökar i år och landar på 630 miljoner. Inte så konstigt då det hålls kurser både här och där om hur man ska överklaga sitt beslut, och då står advokaterna där och lapar i sig guldet.





Som jag skrivit flera gånger ska mna inte stirra sig blind på att antalet asylsökande sjunker och tro att "utmaningen" är över. Tvärtom, det har knappt börjat. Nedan ser ni prognosen för kommunplaceringar.

270 000 personer skall placeras i kommunerna 2017-2021.
Lycka till med det!


Det riktigt stora boomen är dock anknytningsinvandringen. Här räknar man med ungefär 70 000 nya ärenden per år framöver. En siffra jag tror kommer bli högre såvida inte ngn drar i handbromsen.



Kostnaderna för migrationsverket kommer hamna pp dryga 50 miljarder i år och därefter sjunka tillbaka. Man vältrar ju över kostnaderna på kommunerna....

Sammanfattningsvis alltså; Fortfarande ganska många asylsökande, stadigt på 30 000 per år, med en ökning 2019. Fortsatt många anknytningsinvandrare, trots att Migrationsverket sänkt prognosen (där jag tror man har fel). Kostnaderna på statlig nivå fortsatt skyhöga. 

Kommunerna kommer få ta smällen. Rekordmånga utplacerade i år och när bidragen dras in kommer kommunerna stå där med skägget i brevlådan om några år.

För er som vill direkt till källan->

18 kommentarer:

  1. Det intressanta är att kommunerna saknar lägenheter.
    Detta förnekas av alla inklusive ansvariga på kommunerna som hoppas att någon skall hitta lägenheter som ingen visste om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man köper ju i panik villor och bostadsrätter, en föga hållbar lösning då kommunplaceringarna 2016 var en västanfläkt mot vad som komma skall.

      Radera
  2. Tack för en utmärkt sammanfattning. Skönt att slippa läsa eländet själv!

    Angående bostäder till invällarna, är väl lösningen uppenbar på kort sikt. Fler svenskar kommer att lämna landet och kommunerna kan köpa deras bostäder! Utflyttningen ligger nu kring 55 tusen om året och den lär öka kraftigt när berikningen nu når de vita enklaverna.

    Så länge kommunerna kan låna på nollränta lär det gå utan påtaglig smärta. Det kan även inbilla sig att de gör bra affärer. Men hur länge kan det fortgå innan räntor och annat anpassas till vad som är normalt i 3je världen? Inte så många år, gissar jag. Kanske 5?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De stackare som stannar kvar finansierar kommunernas vidmakthållande av bostadsbubblan så vi andra kan göra exit. Tackar å bockar :)

      Radera
    2. Kommunerna skuldsättning har exploderat på ungefär samma sätt som hushållens de senaste 10-15 åren. Dessutom har takten ökat påtaglig de senaste åren. Totalt har nu kommuner och landsting skulder på 550 miljarder (2015):

      https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/rekordstort-skuldberg-i-kommunerna-29163

      Om vi utgår från exemplet med Lidingö, kan vi tänka oss att det främst är barnfamiljer som kommer att lämna landet. Detta eftersom de kommer att drabbas väldigt direkt när deras ungdomar hamnar i samma skolor som migranterna. Nu går det fortfarande till viss del att segregera sig via friskolor, men dels kommer detta nog att upphöra ganska snart dels kommer det inte att hindra att det blir mycket påtagliga negativa effekter ändå. På en lite ort som Lidingö kommer det snabbt att bli väldigt farligt för yngre vita personer, särskilt flickor, att ens gå ut. Rån, misshandel, våldtäkter och annat kommer snabbt att bli vardag.

      De föräldrar som kan, kommer att lämna landet. Och på Lidingö är det många som kan! Att de själva har röstat fram eländet kommer inte att hindra dem.

      Så om vi gissar på att 200 barnfamiljer lämnar de kommande åren och att de i genomsnitt har ett radhus som kostar 7 miljoner, så blir det 1.4 miljarder för kommunen att köpa rubbet. En mumsbit! Sen kan man säkert få in 8-10 migranter i varje radhus. Kommunens kostnad blir noll, så länge räntorna är noll. Och några spärrar mot skuldsättning finns väl inte?

      Det blir sen snabbt ett självspelande piano. Så fort kommunen har köpt några bostäder i ett område, kommer fler svenskar att vilja lämna. Sen säljer de och ännu fler vill då bort. Det blir nästan ett automatiskt folkutbyte!

      Radera
    3. "Nu går det fortfarande till viss del att segregera sig via friskolor"

      Precis! Intresset för "ur å skur" dagis och Montessoripedagogik har aldrig varit större än nu i bekantskapskretsen, särskilt bland de hipsters som bor i "mångfaldsområden". Själva verkar de helt ha gått på sitt eget självbedrägeri, att den lokala skolan / dagiset är i fritt fall är absolut inte anledningen till att de väljer privata alternativ.

      Vänligen
      Roten

      Radera
  3. Jag har följt Lidingö, som ett exempel på vad som nu sker i de välmående vita kommunerna. Här är en uppdatering:

    Det finns två olika system för att tvångsutplacera migranter, dels ett för ensamkommande, dels ett för övriga. För Lidingö gäller att 2016 var deras tilldelning 189 ensamkommande och 171 övriga. För 2017 är det samma antal ensamkommande, men 242 övriga.

    Så under två år, blir det cirka 800 migranter, troligen nästan alla från MENA. Sen kan man sen förvänta sig ungefär lika många anhöriga de närmaste åren. Det är då rimligt att vänta sig att Lidingö kommer att ha en MENA population kring 1600 inom kort.

    Nu har kommunen cirka 45.000 innevånare, så det är under 5%. Men i vissa åldersgrupper kommer det att bli mycket dramatiska skillnader. Den 1 januari 2014 fanns det drygt 1 600 ungdomar i åldern 16-18 år på Lidingö. Den gruppen får ett tillskott på cirka 25%, enbart från de ensamkommande.

    2015 var antalet nyfödda på Lidingö cirka 500. Inom några år är det högst möjligt att den siffran dubblas och att MENA barn då utgör hälften av alla nyfödda.

    Det kommer självklart att bli helt omöjligt för kommunen att hantera detta på medellång sikt. Enorma summor kommer att krävas för att bygga bostäder, dagis och skolor. Nästan inga ur MENA gruppen kommer att betala någon meningsfull skatt, samtidigt som de mest högavlönade och rika svenskarna kommer börja lämna.

    Om vi tittar lite på siffrorna, är totala skatteintäkter i kommunen cirka 2.5 miljarder.

    Statens ersättning till kommunerna per vanlig migrant ligger en bit över 200 tusen per person de första åren. Så vi kan gissa att kommunens kostnad är liknande. Så om vi antar att inga av migranterna får jobb (troligen ganska nära verkligheten på medellång sikt), kommer man om några år ha kostnader på cirka 1600 * 200 tusen = 320 miljoner. Sen kan vi gissa att varje barn som föds kostar kommunen 100 tusen om året. Så om vi får 500 MENA barn om året, hamnar vi på 50 miljoner i ökad kostnad per år.

    Så vi kommer ganska snabbt upp i en halv miljard i ytterligare kostnad per år, dvs. 20% av dagens skatteintäkter. Samtidigt kommer en del av de befintliga skattebetalarna att lämna. Det kommer främst att vara de som betalar mest i skatt. Kommunen kan därför lätt förlora 10% av sina intäkter inom några år.

    Om jag minns rätt, utgörs cirka en tredjedel av Malmös intäkter av statsbidrag. Det förefaller helt möjligt att Lidingö kommer att behöva ungefär detsamma inom kanske 5 år, givet att man inte ska höja skatterna eller minska servicen.

    Lidingö kommer att få liknande problem som dagens Malmö ganska snabbt. Men nu betalar Lidingö för Malmö. Vem ska betala för Lidingö......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för denna utvikning. I stort tror jag den förutspår en sannolik utveckling, sen kan det såklart skilja sig upp eller ner på diverse parametrar.

      Just frågan vem bidrag till kommunerna skall komma från när alla kommuner behöver bidrag blir en lurig fråga. Eventuellt är detta dödsstöten för kommunsystemet, vilket ligger i linje med vad federalisterna på helgeansholmen önskar. När sedan det bildats ett fåtal storkommuner kan man göra ännu kraftigare omfördelningar mellan "rika" och de som inte redovisar några inkomster. Framtiden ser mkt mörk ut för kommunerna på flera nivåer.

      Radera
    2. Malmö fick ett bra "överskott" under 2016, när man läste varför så var det all markförsäljning för nybyggnation som gett extra pengar till kommunen. Att man fått 5 miljarder från andra kommuner genom utjämningssystemet pratades det dock inte om.

      Jag tror personligen att det kommer fler än 30000 under 2017, detta på grund av följande två anledningar:

      Anhöringsinvandrare kan söka asyl så snart de landat på svensk mark eftersom man inte tar deras fingeravtryck i första rundan (gör sedan vid asylansökan om de inte är mindreåriga). Detta förklarar också varför det är fler som söker asyl än vad som kommer in över gränsen som asylsökande.

      Skäl nummer två är Erdogan, sist jag kollade höll Turkiet 2,7 miljoner flyktingar internerade. Om inte Turkiets krav på visumfrihet infrias har han lovat att släppa 100000 åt gången. Antingen kommer 2,7 miljoner flyktingar eller 79 miljoner presumtiva turkar att invadera EU. Som alla vet är det nu vinter och lämmeltåget startar inte förrän till våren.

      Verkar dock som om inflödet till Italien är extremt just nu, vintern till trots. Det kommer inte att bli bättre när värmen kommer.

      Radera
  4. paulemaynadies@gmail.com17 augusti 2017 kl. 22:01

    Hej Mr och Mrs

    lån erbjudande mellan särskilt och ärlig, under 48 timmar

    e-post: mirandacaprino@gmail.com
    e-post: thomas.stumpls@yahoo.com

    Jag är villig att du beviljar ett lån mellan 2000-900000 (Ready
    snabb och tillförlitlig). Jag är i samarbete med flera banker
    hjälpa mig.
    Med en 3% ränta, kan jag ge dig detta lån med alla
    försäkrings- och bankgarantier som möjligt eftersom vara särskilt I
    inte vill bryta mot ocker lag, det är upp till dig att
    månatliga avbetalningar. Dessa är mina villkor för att ge dig ett lån. I dig
    Online erbjuder följande typer av lån:
    - Kommersiella lån
    - Personliga lån
    - Finansierings lån
    - Real Estate lån
    Mitt erbjudande är allvarligt, kan du inser genom en
    rättsligt förfarande för att bevilja lån mellan synnerhet.

    För mer information vänligen skicka ett mail till adressen nedan.

    e-post: mirandacaprino@gmail.com
    e-post: thomas.stumpls@yahoo.com

    SvaraRadera
  5. Vittnesbörd. Jag är Mrs ELISABETTE CALSSON Jag fick faktiskt min lån

    Jag presenterar mig är ELISABETTE CALSSON, det är för mycket bedrägeri mellan särskilda låneerbjudanden. Jag har besökt ett lån annons webbplats mellan särskilt allvarlig i hela världen och jag upplevde en underbar kvinna vid namn Madame DEBELIA JOULIA LONBRI som hjälper människor i lån och gett mig en lån 600,000 Kr med mycket låg ränta från hans sida eller 2% på min lånetiden och sedan nästa morgon jag fick pengar utan protokoll. Behöver personlig kredit vägrar din bank dig ett lån, du är i något land i världen du pratar med honom och du pressa nöjd men var försiktig så att du inte tycker om att betala tillbaka lånen. Här är hans e-post: debeliajoulialonbri@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Vittnesbörd. Jag är Mrs ELISABETTE CALSSON Jag fick faktiskt min lån

    Jag presenterar mig är ELISABETTE CALSSON, det är för mycket bedrägeri mellan särskilda låneerbjudanden. Jag har besökt ett lån annons webbplats mellan särskilt allvarlig i hela världen och jag upplevde en underbar kvinna vid namn Madame DEBELIA JOULIA LONBRI som hjälper människor i lån och gett mig en lån 600,000 Kr med mycket låg ränta från hans sida eller 2% på min lånetiden och sedan nästa morgon jag fick pengar utan protokoll. Behöver personlig kredit vägrar din bank dig ett lån, du är i något land i världen du pratar med honom och du pressa nöjd men var försiktig så att du inte tycker om att betala tillbaka lånen. Här är hans e-post: debeliajoulialonbri@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Vittnesbörd. Jag är Mrs ELISABETTE CALSSON Jag fick faktiskt min lån

    Jag presenterar mig är ELISABETTE CALSSON, det är för mycket bedrägeri mellan särskilda låneerbjudanden. Jag har besökt ett lån annons webbplats mellan särskilt allvarlig i hela världen och jag upplevde en underbar kvinna vid namn Madame DEBELIA JOULIA LONBRI som hjälper människor i lån och gett mig en lån 600,000 Kr med mycket låg ränta från hans sida eller 2% på min lånetiden och sedan nästa morgon jag fick pengar utan protokoll. Behöver personlig kredit vägrar din bank dig ett lån, du är i något land i världen du pratar med honom och du pressa nöjd men var försiktig så att du inte tycker om att betala tillbaka lånen. Här är hans e-post: debeliajoulialonbri@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Vittnesbörd. Jag är Mrs ELISABETTE CALSSON Jag fick faktiskt min lån

    Jag presenterar mig är ELISABETTE CALSSON, det är för mycket bedrägeri mellan särskilda låneerbjudanden. Jag har besökt ett lån annons webbplats mellan särskilt allvarlig i hela världen och jag upplevde en underbar kvinna vid namn Madame DEBELIA JOULIA LONBRI som hjälper människor i lån och gett mig en lån 600,000 Kr med mycket låg ränta från hans sida eller 2% på min lånetiden och sedan nästa morgon jag fick pengar utan protokoll. Behöver personlig kredit vägrar din bank dig ett lån, du är i något land i världen du pratar med honom och du pressa nöjd men var försiktig så att du inte tycker om att betala tillbaka lånen. Här är hans e-post: debeliajoulialonbri@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Vittnesbörd. Jag är Mrs ELISABETTE CALSSON Jag fick faktiskt min lån

    Jag presenterar mig är ELISABETTE CALSSON, det är för mycket bedrägeri mellan särskilda låneerbjudanden. Jag har besökt ett lån annons webbplats mellan särskilt allvarlig i hela världen och jag upplevde en underbar kvinna vid namn Madame DEBELIA JOULIA LONBRI som hjälper människor i lån och gett mig en lån 600,000 Kr med mycket låg ränta från hans sida eller 2% på min lånetiden och sedan nästa morgon jag fick pengar utan protokoll. Behöver personlig kredit vägrar din bank dig ett lån, du är i något land i världen du pratar med honom och du pressa nöjd men var försiktig så att du inte tycker om att betala tillbaka lånen. Här är hans e-post: debeliajoulialonbri@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Vittnesbörd. Jag är Mrs ELISABETTE CALSSON Jag fick faktiskt min lån

    Jag presenterar mig är ELISABETTE CALSSON, det är för mycket bedrägeri mellan särskilda låneerbjudanden. Jag har besökt ett lån annons webbplats mellan särskilt allvarlig i hela världen och jag upplevde en underbar kvinna vid namn Madame DEBELIA JOULIA LONBRI som hjälper människor i lån och gett mig en lån 600,000 Kr med mycket låg ränta från hans sida eller 2% på min lånetiden och sedan nästa morgon jag fick pengar utan protokoll. Behöver personlig kredit vägrar din bank dig ett lån, du är i något land i världen du pratar med honom och du pressa nöjd men var försiktig så att du inte tycker om att betala tillbaka lånen. Här är hans e-post: debeliajoulialonbri@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Få ett lån idag till lågt pris gäller nu lån ges med en hastighet på 2% gäller nu kan detta öka din verksamhet till en högre höjd. Vi erbjuder lån till företag och personliga personer, om du behöver ett lån för att starta ett företag eller lån för att betala av räkningar, kontakta oss via (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com) nu och få ett lån från vårt företag ... Jag gör de bästa låntjänsterna.

    Låneerbjudande.

    SvaraRadera
  12. Var och en bör ha en chans att utveckla sitt liv och sina projekt, oavsett plats och födelse. Som jag fick chansen att göra genom att få ett lån från Madame Morganne Papal. Tack för att du litar mycket på den här damen för det är det som har gynnat mig mest.
    hennes e-postadress för att komma i kontakt med henne är: morganepapal2@gmail.com

    SvaraRadera