torsdag 16 februari 2017

Den svenska trollfabriken

I dagens Eskilstunakuriren finns ett grävande reportage om "den svenska trollfabriken"


Jag har ingen aning om omfattningen på detta, och mitt inspel handlar inte om det heller.

Jag tycker det är bra att dylika avarter av "kritik" mot rådande ordning lyfts fram i ljuset. Enligt mig gynnas vi inte av att rena lögner sprids till höger och vänster, oavsett om det kommer från ena eller andra hållet. Att man ljugit om migrationspolitikens förträfflighet under en mängd år, innebär inte att man vänder pendeln genom att klippa och klistra ihop ljudfiler och hetsa mot olika personer. Eller pendelns svänger kanske, men risken är att den svänger lite väl långt. Oavsett är det inga metoder jag tycker passar i ett civiliserat samhälle. Och nej ni behöver inte komma och påtala AFA, researchgruppen etc, jag vet att dessa verksamheter pågår på bägge hållen.

En mkt mer allvarlig konsekvens blir att all kritik från anonyma bloggare exempelvis, lätt avfärdas som "troll". Genom granskning sveriges verksamhet kan nu "etabilissemanget" klumpa ihop många av oss som länge varit kritiska, men försök påvisa vår hållning med fakta, som internettroll. De redan frälsta på ytterkanterna bryr sig ju inte oavsettt, men målet för mig har alltid varit att försöka nå svennebanan med relevant information blandat med de slutsatser jag drar av denna. Risken är såklart att denne svennebanan nu inte riktigt vågar lita på något han ser (iofs en klok hållning) och låter "gammelmedia" avfärda oss alla som internettroll. Jag har själv blivit avfärdad som anonymt troll på twitter flera gånger, fast jag uppenbarligen har betydlig större insikt i vissa frågor än den som avfärdade mig. Dessvärre kan jag ju inte avslöja varför jag vet saker i alla lägen. Som den gången Sveriges Radio ville ha med mig i studio ett när det var ubåtshysteri i skärgården ch jag skrev mitt inlägg om ubåtsjakten (fortfarande det mest lästa i bloggens historia), men jag är som sagt anonym här av lite olika anledningar. Iofs skulle jag nog kunna komma ur garderoben nu, men jag är inte helt säker och blir nog kvar här. Nu med kanske en lägre trovärdighet tack vare tröttmössorna och deras telefon/internetdrev.

25 kommentarer:

  1. Så länge man håller god ton tycker jag inte det spelar så stor roll om man är anonym.
    Men visst är det en liten inre kamp att försöka se till budskapet och inte avsändaren. Men det är väl civilisation - att försöka lyssna på vad som sägs och inte bara på den som skriker högst eller är starkast? Eller har den största plattformen.

    SvaraRadera
  2. "En mkt mer allvarlig konsekvens blir att all kritik från anonyma bloggare exempelvis, lätt avfärdas som "troll". Genom granskning sveriges verksamhet kan nu "etabilissemanget" klumpa ihop många av oss som länge varit kritiska, men försök påvisa vår hållning med fakta, som internettroll."

    Svensk MSM har avfärdat alla systemkritiker som troll i 20 år, oavsett om de har varit anonyma eller inte. Vidare har man, helt skamlöst, använt absolut alla fula trick man kan tänka sig för att förvanska, förtala och förfölja dissidenter. Många har fått sina liv förstörda.

    Det finns inga som helst möjligheter att bekämpa svensk MSM med blanka vapen, dvs. förnuft och saklighet. Ska man vinna, måste man nyttja samma metoder som de själva gör sen länge. Att de grinar och gnäller när detta inträffar, är endast extremt roande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att man bör bemöta MSM med samma intensitet som de själva brukar, men man bör använda hård fakta. De kan aldrig trumfa de metoder eller argument som baseras på det påvisbara och bevisade. Det är alternativa debattörers kryptonit, när vi vridit vapnen ur händerna på gammelmedia genom att presentera fakta genom samma intensitet och känsloargument.

      Vänligen
      Roten

      Radera
    2. Instämmer med Roten. Se ex Tino som ett lysande exempel. Fakta fakta fakta. De kan gnöla hur mkt de vill, men fakta är inte förhandlingsbart, vilket folk inser så småningom,

      Radera
    3. "Fakta fakta fakta" trodde jag också på 1986...... Sen har jag bevittnat hur MSM har förtalat och peststämplat alla som har kommit med just fakta. I 30 år.....

      Det är många som Tino som bara är begravda i tysthet, för att de öppnade munnen för tidigt. En del står fortfarande upp, men har förlorat oerhört mycket.

      Att Tino nu kan föra ut sitt budskap beror till väldigt stor del på SD, Avpixlat och sådana som Granskning Sverige har utkämpat en rent heroisk kamp mot media och tryckt tillbaka dem till en position där de inte längre riskfritt kan begå lustmord på dissidenter. Hade Tino dykt upp bara lite tidigare, hade han krossats.

      Radera
    4. Att opinionen svängde är helt klart en avgörande faktor till att kappvändarna fick göra helt om. De som var lite tidigt råkade illa ut, ex Nalin Pekul, eller Carina Hägg eller Birro. Alla dessa har dock börjat få återupprättelse nu då de oförträget hållit fast vid sin position och kämpat vidare i motvinden. Sen tror jag inte granskning sverige bidragit ett smack, det är för redan frälsta s.a.s. Jag tror snarare det helt enkelt beror på att fakta har börjat sippra ned till folket från diverse olika seriösa förmedlare och då tvingas övriga att ta upp det på sin agenda. När sedan SD fick vind i seglen så vet vi hur M mfl gjorde helt om rörande migrationspolitiken.

      Radera
    5. ”fakta har börjat sippra ned till folket från diverse olika seriösa förmedlare” Vilka är de seriösa förmedlarna? Vore kul att se din lista. Ta cornu som för några veckor sedan inte visste vem Mexicos president är, eller Carlos Slim. Tyder på ointresse.. borde leda till förbud att skriva om.. i alla fall USA. Hur kan man missa det med tanke på turerna i valrörelsen?

      Vi kan väl säga att GS fyller en funktion, de gör bra saker och mindre bra saker? Vissa av deras avslöjande är stora, Bo Lundgren intervjun etc, finns många guldkorn som borde blivit löpsedlar.

      Radera
  3. Jag instämmer! Målet är en debatt baserad på fakta, där inga områden plötsligt blir tabu-stämplade eller debatter som baseras på tro och god vilja. Låter vi endast pendeln svänga lika långt åt andra hållet är det god risk att vi om ett antal år hamnar i en lika ohållbar situation, fast på ett annat område.

    Vänligen
    Roten

    SvaraRadera
  4. Nu har jag skummat igenom den länkade artikeln och sällan har jag läst något mer direkt vidrigt skenhelig. Där sitter de och klagar på Granskning Sveriges metoder, trots att nästan alla svenska journalister har agerat MYCKET värre under många, många år.

    Som ett exempel ur högen kan man nämna vad Sveriges Radios Kaliber gjorde 2009:

    "I början av januari höll Sverigedemokraternas ungdomsförbund (SDU) konferenser på färjan till Tallinn. Med på resan var en reporter som Kaliber som gått med som medlem. Hon dokumenterade möten med dold mikrofon och kamera. Även sådant som yttrades informellt i barer och hytter bandades"

    "Kaliber har låtit tre reportrar bli medlemmar i partiet i Stockholm, Göteborg och Skåne. Under ett halvår spelade de med dold mikrofon in vad som förs fram inom partiet."

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-ledare-sjong-vit-makt-texter/

    Det är helt, 100%, rätt åt de svenska journalisterna att de nu får smaka på en liten del av de de har utsatt andra för under lång tid. Heja Granskning Sverige!


    SvaraRadera
    Svar
    1. +1

      En illaluktande diarre av skenheligt trams.

      De gråter över att DIY-journalister ringer dem?

      Och över att intervjuoffer "inte behandlas med respekt" Som när smyger runt Julia Caesars sommarstuga och glor genom fönster? När man uppsöker pensionerad universitetslektor med kamera i hemmet?

      Hela deras yrke håller på att konkurreras bort av DIY-journalister. Då trodde man ju att de iaf skulle utföra sitt yrket professionellt och konsekvensneutralt. Istället tror de att lösningen är att vara agitatörer, aktörer, "kingmakers"?? Ofattbart korkat, men skönt att de bara snabbar på sin egen exit..

      Radera
    2. Metoden att ringa och ställa frågor är väl inget fel på, men om syftet är att klippa ihop det hela till ngt annat så vill man bara få ihop rena lögner. Jo MSM har också ägmat sig pt lögner om en del saker, men jag tycker fortfarande inte att det gynnar ngt att de får smaka på sin egen medicin. Som ni vet tror jag på metoden att presentera fakta och utifrån dessa spp sannolika utfall, sen låter man folk dra sina egna slutsatser, vilket ganska många klarar av, resten får rösta på MP.

      Radera
    3. Direkta fulklipp där man redigerar med falska klipp är givetvis dåligt hantverk och rent förkastligt!

      Samtidigt, om du någonsin varit intervjuad av MSM (jag har det, några gånger) så vet du att:

      1) De kommer att mala och mala med frågor ur olika vinklar tills de får en soundbyte de önskar (du kanske till slut gör en felsägning eller tröttas ut). Då kommer de med kirurgisk precision klippa ut den och kanske vinkla hela reportaget efter ditt "slip of the tongue".

      Detta har varit de realistiska spelregler jag fått leva med när jag tvingats svara för något. Respekt för intervjuoffret, morsning. De är ute efter sin story och har vinkligen klar för det mesta.

      Crybabies nu för att de inte längre har megafonsmonopol.

      Radera
    4. Jo gammelmedia har inte gjort sitt jobb som oberoende granskare av objektiv fakta på rätt länge, men om alla sjunker ner i dypölen kommer det kanppast leda till att mängden skit minskar. Jag tror snarare på baroanten att rvinga tillbaka dem till den objektiva vägen genom att 1. Sluta läsa deras dynga 2. Premiera faktabaserad rapportering. 3. Inte rusa iväg och stödja vad skit som helst som inte är "gammelmedia" bara för sakens skull.

      Radera
  5. Vi lever i en tid då fakenews blivit synonymt med CNN och mainstream media. Trump är duktig på att klistra ettiketter. Anonyma bloggare behöver inte längre vara rädda för vad en tidning som ekuriren skriver. Läser någon ekuriren, förmodligen bara korsord, sport och dödsannonser isf.

    Lyssna på Johan och Eriks två intevjuer med ekurirens journalist, det ekuriren gjorde på det materialet är fakenews, tycker jag.

    Tänk om G.S - killarna kunde få lön och jobba heltid med detta vilka program de skulle kunna göra. Kanske skulle kunna ta wallraffandet till en ny nivå lite som Projekt Veritas och James O'keefe. Men James O'keefe bolag omsätter tiotals miljoner och får folk att jobba undercover under år, men det ger resultat. Janne Josefssons valstugereportage var superbra men är ändå inget mot vad Veritas gjorde, och de fick ingen MSM hjälp, helt tyst där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trump... CNN har gått från fake news till "very fake news".

      Han är underbar...

      Radera
    2. Och nu är Cornu på plan. Ser ryska spioner överallt. Klart det behövs fantasi för att skriva böcker.

      Radera
    3. "Och nu är Cornu på plan. Ser ryska spioner överallt."

      Ja, jösses... Han har flippat ut helt! Men det har högt underhållningsvärde!

      http://cornucopia.cornubot.se/2017/02/eskilstunakuriren-granskar-den-svenska.html

      Radera
    4. Cornu har tvingats skruva ner sin allmänna anti SD-retorik något, men hänger upp den han fortsätter med på Ryssland.

      Han verkar fö ha drabbats av allmän idétorka och mycket är nu helt enkelt uppslag som han "lyfter" från mindre bloggar.

      Radera
    5. Nu har de släppt en ny grankning på 20 min. Undebar... Jurrykvinnan fick sig en tankeställare. Vinklad, ja visst, men mindre vinklad än vilket svt eller expressenreportage som helst. Så här fungerar media, journalistiken är död och de ska bara hitta ett sätt att förmedla sitt förutbestämda budskap, sin agenda.

      https://www.youtube.com/watch?v=oMyPzip7wnQ

      Radera
    6. Självfallet är Ryssland med och påverkar och finansierar där de ser att det gynnar deras syften. De har de gjort sedan 50-talet. Läs gärna operation Norrsken dör man får en inblick i stasis verksamhet i Sverige. Ryska arkiven har inte öppnats annat än vad som smugglats ut ex i Mitrokhin arkivet. Om de är med och pröjsar för småhandlarna i granskning Sverige, ingen aning.

      Radera
    7. Tror ni cornu tror på smörjan själv eller får han betalt av... hm Saudi...kanske Kina:-) Eller kanske bara ekuriren som skickat en hacka, alt gratisreklam för nästa bok?

      Radera
    8. "Självfallet är Ryssland med och påverkar och finansierar där de ser att det gynnar deras syften."

      Ja, det är klart. Detsamma gäller alla andra stormakter och även många andra länder.

      Men det här med kopplingen GS-Ryssland är endast löjligt. Riktigt, riktigt löjligt. Det finns många vanliga svenskar som kan lägga upp några hundra tusen för något de tror på. Förefaller inte något sådant helt otroligt mycket mer sannolikt i detta fall?

      Radera
    9. Självfallet Ryssland och många andra. Lite hyckleri att politiker i symbios med media lagt ner svenska försvaret och nu roppar att ryssen kommer till... G.S.

      Tror inte G.S får en spänn annat än några tior från svenska poliser och hantverkare med snusen inne. Som har tröttnat på förljugenheten hos media. Som vi alla andra.

      Ta Soros som gjorde en kupp mot vår valuta på 90 talet och dito över hela världen. Känner ni till någon konflikt eller bråk på denna planet där han inte är med och finasierar ena sidan för att blåsa upp konflikten. Gubbfan öser in pengar i vänstermedia-projekt. Ska buras in.

      Radera
  6. Julia Caesar tar upp GS i sin krönika idag:

    "På hemmaplan går journalisterna till attack mot medborgarinitiativet Granskning Sverige, vanliga svenskar som ringer upp journalister och andra makthavare och ställer frågor till dem. Det betyder att Granskning Sverige nu har blivit ett så stort hot mot makten att journalisterna tvingas överge sin ”tig ihjäl dem-strategi”. Media har nämligen bara två strategier på sin magra repertoar:
    1. Tig ihjäl dem.
    2. Häng ut dem.

    Journalisternas reaktion är intressant. De är definitivt inte roade av att smaka på sin egen medicin. När de själva utsätts för vad de brukar kalla ”normala journalistiska arbetsmetoder”, det vill säga blir uppringda, får frågor, spelas in och intervjuerna klipps – är det plötsligt inte ”normala journalistiska arbetsmetoder” längre utan ren och skär fascism.

    Påfallande många av de makthavare Granskning Sverige ringer upp blir så störda av att få frågor från vanliga svenskar (som ofta betalar deras löner via skattsedeln) att de slänger på luren. Eller också ska de ”på möte”. I ett Sverige där journalisterna inte sköter sitt jobb visar de överrumplade reaktionerna med all önskvärd tydlighet att Granskning Sverige fyller ett viktigt demokratiskt behov.

    Granskning Sverige ”en trollfabrik”

    I en artikel av Mathias Ståhle i Eskilstuna-Kuriren (han kallar det löjeväckande nog för ”granskning”) är Granskning Sverige plötsligt en ”trollfabrik”, och medborgare som i likhet med mig arbetar under pseudonym för att skydda oss själva och våra anhöriga mot hot och våld påstås ha ”fejkade identiteter”.
    ”Syftet: sprida främlingsfientlighet och hat mot politiker, opinionsbildare, journalister och vanligt folk” påstår Mathias Ståhle.

    Niklas Orrenius gråter ut för nittiosjunde gången

    Och vad gör han själv? Han drar sig inte ens för att ägna en stor del av texten åt att för nittiosjunde gången låta DN:s reporter Niklas Orrenius gråta ut över hur hemskt det var att bli intervjuad av Granskning Sverige och bli bjuden på en resa till Spanien av DN sedan han trakasserat mig med upprepade hembesök vid mitt fritidshus och fått otrevliga telefonsamtal från allmänheten efter det.
    ”Det kändes Kafkaartat och som i en maffiafilm.”

    Jag blir inte tillfrågad om min version

    Mathias Ståhle föredrar att utelämna hur Kafkaartat det kändes för mig att inte kunna bo kvar i mitt hem sedan jag fått motta allvarliga hot efter att Niklas Orrenius hängt ut mig i Dagens Nyheter och Annika Hamrud i Expressen. Som privatperson hade jag inget skydd alls. Jag fick själv ordna och betala för olika tillfälliga boenden. Den enda hjälpen var ett larm som jag fick låna av polisen.
    Mathias Ståhle köper Niklas Orrenius’ version rakt av, utan besvärliga motfrågor.
    ”Allt detta för att Niklas Orrenius bett kvinnan bakom pseudonymen Julia Caesar – den främlingsfientliga bloggaren – om en intervju.”
    Jag blir inte tillfrågad om min version. När jag skickar ett mail till Mathias Ståhle och påpekar det oacceptabla i hans agerande får jag inget svar.

    Den som vill veta vad som verkligen hände kan läsa min krönika ”Mardrömmen”. Eller lyssna på min podd ”Drevet mot Julia Caesar”.

    http://snaphanen.dk/2017/02/19/sondagskronika-staalbadet-ii-media-vs-folket/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore jag Mats Qviberg och tog över Metro så skulle jag anställa Julia Caesar och Marika Formgren det första jag gjorde. Bredda debatten. Gå tillbaka till Jan Stenbecks ide att vara rebell och slå ut expressen och aftonbladet. Det skulle gå lätt nu. Och när vänster/kommunist-journalisterna droppar från tidningen en efter en i protest skulle de ersättas med riktiga journalister. Rebell idag är inte Aschberg-vänster för det är nästan hela media.

      Vet att Mats Qviberg privat har sunda åsikter men ska väl tyvärr inte ändra på det redaktionella arbetet.

      Radera