måndag 30 januari 2017

Emigrera del 10 - beslutet

Som mina trogna läsare vet har jag haft en serie om att emigrera. Jag inledde mina undersökningar under 2015, och med ojämna mellanrum har jag kikat på lite olika länder.

Den senaste delen i serien hittar ni här http://mensanen.blogspot.se/2016/11/emigrera-del-9-gibraltar-andalusien.html där finns även länkar till tidigare inlägg.

Av rubriken förstår ni att vi nu tagit ett beslut i frågan, mer om detta längre ner.

Ursprungligen var det min fru som började prata om att vi borde fly landet. Hon oroade sig för barnen och de framtida problem som den okontrollerade migrationen innebar. Jag var mer återhållsam då jag ändå såg vissa tecken på att åsiktskorridoren höll på att kollapsa och att man kanske ändå skulle försöka få ordning på torpet.

Tiden gick och ni vet att kappvändarna i M antog SDs migrationspolitik, Romson grät osv. Det har alltså gått åt rätt håll från vår synvinkel. Innebär då detta att vi nu bestämt oss för att stanna?

Nej, vi kommer flytta från Sverige (om ingen svart svan dyker upp) i juni/juli.

Varför drar vi då, det går väl åt rätt håll?

Jo det gör det iofs, men alldeles för sakta och för lite. Min bestämda tro är att de offentliga finanserna kommer haverera 2018-2022, speciellt på kommunal nivå. Även om man inte tar emot lika många med flyktingstatus längre så tar man fortfarande emot många, och har ingen aning om hur de vi tagit emot de senaste åren skall integreras. Migrationsverket räknar även med 300 000 anknytningsmigranter de kommande åren. Hur allt detta skall finansieras och hur vård skola och omsorg skall klara detta övergår mitt förstånd och jag tror inte det kommer funka. Alltså kommer högskattesamhället accellerera, kronan försvagas, bostadsbubblan kanske pysa ur, otryggheten öka. På lång sikt kommer vi också få mångdubbelt fler utanförskapsområden med därtill hörande problem. Svenska politiker är helt oförmögna att hantera detta då man går i strypkoppel från diverse tyckare inom media och kultur"eliten". Ett fint exempel fick vi igår då Annie Lööf meddelade att hon inte tänker stödja en S regering eller en Regering med SD. Då alliansen inte kommer få egen majoritet ör det alltså redan nu klart att C går i opposition 2018, dvs helt bortkastade röster på ett parti som inte vill genomföra sin politik.

Redan idag är vården klart sämre än för några år sedan. Visst ligger man på operationsbordet får mna säkert vård i värdsklass som Strandhäll så, problemet är att man inte kommer dit. Larmrapporterna duggar tätt och jag fick själv uppleva det. Ena dotterna hade en infektion i fingret som såg illa ut så vimtänkte gå till vårdcentralen. Skulle boka tid via 1177 och bankid. Ingen läkartid innan maj och först sjuksyrra om 3 veckor. Världsklass var ordet.

Polisen har också havererat totalt och Ygeman har fortsatt förtroende för Eliasson....

Säkerhetspolitiskt är Sverige också oförmögna att göra det som krävs för att kyla av spänningarna i östersjön, vilket ökar risken för incidenter där Sverige dras in. Även om den direkta krigsrisken är mkt låg.

Nå var drar vi då? Jo det blir som en del redan räknat ut, den spanska solkusten. Jag har fått ett jobberbjudande där nere. Förvissa med betydligt lägre lön än här hemma, men det är en bra start att etablera sig. Skatten är ju också bara 7-9% så man får ju faktiskt behålla en hel del. Levnadsomkostnaderna är också mkt lägre. Fastighetsmarknaden där nere är mkt förmånlig och som det ser ut nu kommer vi skaffa ett minst lika stort hus där nere, till halva priset. Detta innebär att vi blir helt lånefria och kan avsluta bostadskarriären som vi varit inne i sedan 1998 när jag köpte min första lägenhet när jag pluggade. Idag bor vi i ett av de dyrare områdena i Sverige och här verkar bubblan fortsätta att pumpas upp, vi kan alltså bara hålla tummarna för att det inte skiter sig innan mars/april/maj när vi ska sälja huset. Än så länge lite oklart när vi tänker sälja, jag inbillar mig att man får lite mer på våren, men då är ju också fler hus ute.

Den mest kritiska faktorn när man ska emigrera är såklart att klara försörjningen i det nya landet. Men det gick förvånads värt enkelt att skaffa jobb där nere. Har man kompetens inom IT, sälj, turism, medicin eller fastigheter så är det inga problem att få ngt. Kan man dessutom spanska så underlättar det ytterligare. Engelska är dock nästan alltid ett krav. 

Jag kommer även dra igång en ny verksamhet där jag tycker mig ha identifierat ett behov. 

En annan sak är att få mig sig barnen på tåget och nu är alla positivt inställda efter en försiktig bearbetning.

Vi kommer initialt inte göra en total exit då vi kommit fram till att vi vill behålla sommarstugan här i Sverige, och kommer därmed ha skattemässig anknytning hit.

Jag kommer löpande komma med lite redogörelser för förberedelserna inför flytten så andra som har samma planer inte behöver uppfinna hjulet igen.



68 kommentarer:

  1. Spännande synd att det inte blev en del om Schweiz vilket jag ser som mest intressant för mig att flytta till kanske tillsammans med Luxemburg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "synd att det inte blev en del om Schweiz "

      Om du har konkreta frågor, så kan jag försöka besvara dem här. Jag bor sen länge i Schweiz.

      Radera
    2. Har inte bestämt mig för om jag fortsätter serien med andra länder. Vi får se, i huvudsak har jag ju undersökt för egen del, men delat med mig av mina tankar.

      Radera
  2. Funderar likadant, sitter fast....

    SvaraRadera
  3. Har följt din blogg ett tag, du har rätt i det mesta, känns inte som att Sverige är mitt gamla land längre, hade gärna flyttat också men frugan är mp och tycker just ingenting, bara att man skall sluta tjata om alla brister här i landet, suck.
    Civ ing KTH

    SvaraRadera
  4. Grattis till blogginnehavaren!

    Att få med sig hela familjen på beslutet är svårt, men sen brukar det gå på räls.

    Marbella är väldigt trevligt, säkert, välfungerande och dessutom billigt.

    Jag kommer nog att vara där en del under senare delen av året, för vi är inne på att köpa semesterhus där. Mina ungar är nu nästan vuxna, så det börjar bli realistiskt att fly vintern. Och den har varit eländigt kall i år! Nästa vinter vill jag inte sitta i CH!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske det blir den där drinken där såsmåningom ;)

      Radera
    2. Det ser jag fram emot!

      Radera
    3. Ett grattis även från mig, har följt Tartarus överväganden nästan från bloggstart och har i flera år vänt och vridit på liknande tankar och alternativ. Tog ett mentalt beslut för ca 1 år sedan att dra igång planerna mer skarpt och nu börjar pusselbitarna falla på plats. Arbetar med två alternativ, "borta nära" och "borta".

      Lycka till med migrationen!

      (Och glöm inte kräva dina etniska minoritetsrättigheter, och skriva spanjorerna på nästan angående deras rasism, intolerans och Scandifobi det första ni gör! ;-) )
      Vänligen
      Roten

      Radera
    4. @ Roten,

      "Tog ett mentalt beslut för ca 1 år sedan att dra igång planerna mer skarpt och nu börjar pusselbitarna falla på plats. Arbetar med två alternativ, "borta nära" och "borta"."

      Lycka till!

      Får man fråga vilka de heta kandidatländerna är?

      Radera
  5. Equatorial-Guinea då? Andra berömda personer går ju I exil där.

    SvaraRadera
  6. Det där med IT-jobb i Spanien låter intressant. Vilka sajter gäller för att leta spanska jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.indeed.es
      http://www.thinkspain.com/services/joboffers/
      Kan du börja på finns fler också men mkt verkar vara korsbefruktningar.

      Radera
    2. Tack! Nu när jag har någonstans att börja, blir det väldigt mycket lättare.

      Radera
  7. Vad våra ledande politiker inte har kunnat räkna ut, inkluderat EU-projektet, är att människor röstar med fötterna, och flest människor röstar för att söka sig en framtid i Sverige :-) av rutiga skäl och randiga orsaker, och då leder detta till att några, till en början, röstar med fötterna, i en annan riktning, och att staten mister skatteintäkter är en sak, inkluderat kommuner, där staten redan sitter i knipa, det är därför man vill införa storkommuner, för att sopa unda problemen, men det är ingen lösning, utan enbart att skyla över grundproblemet, för låga löner och för hög skatt och för mycket att göra (omöjligt uppdrag) för alla som arbetar i produktion, tex lärare, poliser, soldater, sjuksystrar, socialtanter, och all sköns administratörer inom arbetsförmedling, försäkringskassor och allt vad det är. Alltså, det är inte skatten som får det att haverera, utan uppdraget, ingen vill arbeta med hopplösa uppgifter, i produktion, däremot vill alla smart-arslen arbeta med kommunikation, PR, kultur och allmänt tyckande policyprofessionell mumbo jumbo, så vad som fäller ordningen, är helt enkelt ett smygande bort från de arbeten som behöver besättas av kompetenta dugliga nitiska människor som tillför något. S.W

    SvaraRadera
    Svar
    1. @SW,

      Du är en kul kille som skriver mycket och bra. Men nu får du ta dig samman med meningsbyggnad och indelning i stycken! Det där gick knappt att läsa.

      Radera
  8. "Skatten är ju också bara 7-9% så man får ju faktiskt behålla en hel del." - vilken skatt syftas det på? Jag ser 19% som den lägsta siffran för inkomst. Ska det stå 7-9% lägre än i Sverige (eller något dylikt)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag ser 19% som den lägsta siffran för inkomst."

      I de flesta länder i Europa finns det väldigt höga grundavdrag om man är gift och har barn. Nu har jag inte tittat på Spanien på ett tag, men gissar att man får dra av minst 100 tusen SEK om man är gift med 3 barn. Så med en normal inkomst kan den effektiva skattesatsen lätt hamna under 10%.

      Radera
    2. Skön, typisk svennekommentar. De flesta svenskar har ingen aaaning om att man i många länder betalar knappt något alls i skatt på normala inkomstnivåer. Sverige har extremt snåla grundavdrag, de skötsamma skall luggas hårt. De idioterna. "Till Sverige kommer man inte för att jobba".

      Radera
    3. Som ovan, de spanska grundavdragen är generösa. Barn som bor hemma upp till 25 års ålder, gamla mor och farföräldrar som bor hos barn eller barnbarn ger ytterligare avdrag. Individen uppmuntras att ta eget ansvar för hem och familj. Sympatiskt. I realiteten kan du alltså komma ner i 9% skatt utan större problem. Driver du eget är löneskatterna ("egenavgifterna") inte i närheten av de svenska.

      "Men sjukvården då, den måste ju vara sämre än den svenska, så hög skatt som vi betalar!?" Nej, den spanska vården är riktigt bra, och gratis. Svenska staten smäller sin skattepengar på en mängd byråkratiprojekt, samt den massiva flyktinginvandringen (samt den förtäckta "arbetskrafts"-migrationen från tredjevärlden). Bara de ensamkommande kostade 35 miljarder förra året. Då är kostnader för vård, skola och rättsväsende inte medräknat. Bara skola ligger på ca 250tkr/person för staten = ytterligare 9 miljarder, bara för ensamkommandes skolgång.

      Vänligen
      Roten

      Radera
    4. @ Roten

      Sic. Kollade lite snabbt på Thailand och det thailändska grundavdraget förefaller vara 150.000 THB (dvs ca 38.000 SEK). 150' Baht räcker långt i TH. Sverige har alltså lägre grundavdrag än U-länder, men uppblåst kostnadsnivå på nästan allt. (I Thailand kan du äta gott för 50 baht/dag. Prova 12 kr matbudget i Sverige..)

      Radera
  9. Välkommen till solkusten! Det kommer ett lämmeltåg med svenskar hit under det senaste året, De svenskspråkiga skolorna är fullsatta och måste utökas.
    Svenskarna flyr till Spanien och mellanöstern-folket flyr till Sverige. Märkligt!!
    Faktakoll bara:
    - ni kan behålla fritidshuset i Sverige utan att det betraktas som skattemässig anknytning
    - inkomstskatten i Spanien /IRPF/ är mininum ca 20 -24%- på högre inkomster ca 40 - 47%
    - har du fru och barn att försörja kan du dock göra vissa grundavdrag i självdeklarationen

    SvaraRadera
    Svar
    1. "ni kan behålla fritidshuset i Sverige utan att det betraktas som skattemässig anknytning"

      Det där är vilseledande. Men måste vara extremt försiktig. Väsentlig anknytning kan absolut anses föreligga endast pga. att man har ett fritidshus. Svenska domstolar har även ansett att det krävs mindre än så. Folk har blivit skatteskyldiga endast för att de har lagrade möbler i Sverige.

      Radera
    2. Jepp. Det är nog allra bäst att "rensa bordet helt" som Utlandssvensk menar ovan.

      Radera
    3. Nej, läs vad som står i dubbelbeskattningsavtalet mellan Spanien och Sverige. finns att hämta på Skatteverket.
      Det är viktigt att fritidshuset är klassat som fritidsbostad. Dvs om det är en lantgård eller liknande som använts som primärbostad så gäller inte detta. Om du har varit folkbokförd på fritidshuset får du också problem.
      Är du osäker kontakta Skatteverket de kan förklara.

      Radera
    4. Har haft en del att göra med exits i olka former och rådet från de jag frågat som jobbar med det är att man ska göra sig av med allt, oavsett vad SKV säger då det inte är värt mkt om det blir process. Ska man ta ut mkt pengar via cypern eller liknande och sedan blir upptaxerad pga ngt fritidshus, blir det mkt dyrt försök då det inte går att backa.

      Radera
    5. re Tartarus: om man är "vanlig" pensionär får man inte problem om man behåller sin sommarstuga. Är man företagare med avancerade skatteupplägg ska man nog inte ta några risker.

      Radera
    6. "om man är "vanlig" pensionär får man inte problem om man behåller sin sommarstuga. Är man företagare med avancerade skatteupplägg ska man nog inte ta några risker."

      Ja, ungefär så ser det ut i praktiken.

      "oavsett vad SKV säger då det inte är värt mkt om det blir process."

      Exakt så! Jag har omfattande erfarenhet av olika exits och om SKV vill bråka, så kan de bråka. Vidare gäller att man förlorar även om man vinner, dvs. det är själva skatteprocessen som knäcker folk.

      Radera
    7. "läs vad som står i dubbelbeskattningsavtalet mellan Spanien och Sverige"

      Jag är mycket insatt i dessa frågor och har läst flera dubbelbeskattningsavtal.

      Radera
    8. ..och vad EXAKT är ett dubbelbeskattningsavtals ordalydelse värt i Sverige.

      Flickor o pojkar, var inte naiva. Sverige är ökänt för treaty override (skatteavtalet Sverige-Malaysia är ett flargrant exempel). Det där med att "respektera internationella konventionen" bla bla är bara snack för att påföra svennarna kostnader för tex migration. När det gäller att dra in skattepengar från svenskar är konventionstexter till för att tolkas som Sverige vill.

      Radera
  10. Ang fritidshus gjorde vi annorlunda. Vi rensade bordet innan vi flyttade ut (spanien) 2004. Byggde sedan en normal villa 2010 den blir då ett fritidshus.
    Har du inga föräldrar i livet ? då går det bra att skänka bort fritidshuset till dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns egentligen inget behov av skattemässig exit. Vi har kvar ett bolag i Sverige också där det kommer komma lite intäkter om vi jobbar på distans, och vi kommer ta lite utdelningar därifrån enligt schablon. Hade vi velat göra en exit så hade vi ev skänkt huset till ngn släktning, men det innebär också framtida problem vid arvsskiften.

      Radera
    2. Om man efter utflyttning, dvs efter det att man blivit "skattemässigt utflyttad" av Skatteverket, väljer att senare skaffa sig en bostad (även lägenhet) i Sverige förlorar man inte sin "skattemässiga utflyttning".

      Radera
    3. "Om man efter utflyttning, dvs efter det att man blivit "skattemässigt utflyttad" av Skatteverket, väljer att senare skaffa sig en bostad (även lägenhet) i Sverige förlorar man inte sin "skattemässiga utflyttning"."

      Nej, nej, nej!

      Det är i många fall förenat med väldigt påtaglig risk att köpa bostad i Sverige om man bor utomlands. Om perspektivet är att man är en pensionär utan större kapitalinkomster, är det inte så mycket att oroa sig för. Men för en del kan det bli helt katastrofala följder.

      Radera
    4. ja självklart - reglerna funkar för den "vanlige" svensken med vanlig pension etc
      Företagare och aktieägare m.fl. bör skaffa sig professionell rådgivning

      Radera
    5. @ Fortuneteller,

      "ja självklart - reglerna funkar för den "vanlige" svensken med vanlig pension etc
      Företagare och aktieägare m.fl. bör skaffa sig professionell rådgivning"

      Så bra! Vi tyckte samma sak hela tiden, det var bara att vi argumenterade från olika perspektiv!

      Sen ska man, enligt mig, vara försiktig med "professionell rådgivning" på det här området. Dels är det dyrt, men framförallt går det inte att få vettiga och hårda svar. Enligt min uppfattning är det mycket bättre att läsa på själv, även om det är ganska plågsamt.

      Jag kan tillägga att det är många svenskar som har betalat dyrt för olika skatteupplägg från jurister, som sen har underkänts många år senare. En del har hamnat i fängelse pga. detta.

      Radera
    6. Jag ska kanske tillägga att jag har en gammal jur kand och har läst mycket internationell skatterätt, även om jag aldrig har jobbat som advokat.

      Radera
  11. Jag gissar att det kanske inte är gångbart att ha kvar ha kvar skogsfastigheterna i Sverige vid en exit?! Vet någon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan inte behålla skogsfastigheter eftersom det räknas som näringsfastighet.

      Radera
    2. Tack. Anade det...lika väl föra över till barnen i såfall.

      Radera
  12. För all som är intresserade, finns det här en sammanfattning av regelverket kring "väsentlig anknytning".

    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2638.html

    Min mycket starka rekommendation är att alla som flyttar ut läser minst detta. Helst bör man även läsa betydligt mer. Det finns några bra böcker på området.

    Jag har sett många som glatt förmodar att man kan göra lite som man vill, så länge man själv anser att det är rimligt. De hävdar ofta något i stil med "Men det är ju uppenbart att jag inte bor i Sverige. Jag jobbar och ungarna går i skola i X, så då kan ju inte skattmasen i Sverige komma med krav".

    Ofta går det, för att de har tur. Men de som inte har tur, blir helt krossade.

    SvaraRadera
  13. Om du ska till Marbella har jag en ex-kollega som bor där och som kan Spanien på sina fem fingrar. Bl.a. är han mycket insatt i sjukvården där, och han hävdade alltid att sjukvården är mycket bättre i Spanien än i Sverige. Detta käbblade han ständigt om med en annan kollega som inte ville höra talas om att sjukvården i Sverige var dålig. För allvarliga tillstånd är nog sjukvården bra i Sverige, när man väl har tillgång till den, men för mindre allvarliga tillstånd är vården urkass, dvs. man får ingen hjälp eller till och med avhyvlingar för att man söker för banala besvär. Har flera exempel på detta inom familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sist vi hyrde en villa i Spanien fick en av mina barn ont i örat på kvällen innan hemfärd. Åkte till en akutmottagning som var TOM på folk. Träffade en läkare efter 5 minuter som ordinerade medicin (som fungerade), att hämtas ut på ett jourapotek (22:30). Åkte till Apoteket men det var stängt, åkte tillbaka till akuten och frågade vad de menade. Det visade sig att apoteken har en rullande jourtjänst, skulle ha ringt på ringklockan vid dörren. En äldre man i full pyjamas med mössa och allt fixade sedan vår beställning. Det är annat än skitsverige med 20 apotek i närområdet som alla stänger 18:00 och hellre säljer hälsokost än läkemedel.

      Radera
  14. Ser att det är mycket Spanien här. Gillar sol, värme och kan tom lite spanska så det är helt klart på min radar.

    Har inte varit mycket i Spanien men brukar roa mig med att studera ett lands "renlighetsindex" på herrtoaletterna. Hur många "gentlemen" tvättar händerna efter förrättat förvärv. I de flesta länder är det blandat enligt min observation. Sverige ligger högt, många etniska svenska synes vara renliga. Japan nog ett snäpp högre ändå. Men Spanien. Såg väldigt få spanjorer bemöda sig om att tvätta händerna efter toalettbesök. Dessutom såg jag behållare för använda sprutor (knark och diabetes lika välkomna, antar jag) vilket antyder ett drogproblem.

    Ni svenskar som bott länge i Spanien, är min anekdotiska observation i någon mån rättvisande? Är landet "skitigt" i någon mån, och knarkarbelamrat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andalucien är det rent och snyggt i de delar vi tittat på. Den sydamerikanska arbetskraften är rätt billig så det står gubbar och sopar, städar och klipper palmer överallt ;)

      Radera
    2. OK Tartarus, mitt enda besök har varit i Madrid. Ska faktiskt ta och göra ett förutsättningslöst besök i Andalusien. Tittade lite snabbt på temperaturstatistik och det ser ut att trots allt kunna bli rätt kyligt om vintern? Jag gillar värme, så Thailand kanske trots allt är ett säkrare kort (för seniorboendet, när det blir dags).

      Men tack för ögonöppnaren, ska ta en tur.

      Radera
    3. Temperaturen är lite olika i Andalusien. Runt Marbella är det ett microklimat med lite varmare på vintern och svalare på sommaren, än ex Malaga. Ligger en bergskedja i ryggen som jag antar bidrar till detta.

      Radera
    4. OK tack. Inget ersätter att kolla på plats, så jag ska ta en tur vid tillfälle. Spanska kapitalskatter förefaller dock mediokert bra på sin höjd, finns avsevärt bättre jurisdiktioner, även om Spanien förvisso är marginellt bättre än SE. Sen gillar jag inte hattandet fram o tillbaks beträffande förmöghenhetsskatten (jo jag vet att det finns ett generöst grundavdrag, men svajigheten ogillas).

      Hur är spanske fiscus att deala med? Jag antar att det finns vissa möjligheter till förhandlande i civiliserat tonläge (?) men det verkar även finnas utlänningar som hamnat i problem. I Portugal förekommer ju helt tydligt fall där man blåser expats genom att helt enkelt hålla inne återbetalningar som de har rätt till. Visar spanjorerna liknande tendenser?

      Radera
    5. Angående kapitalskatter är UK bra, om du kan skilja av en del av ditt kapital innan du flyttar in. Detsamma borde gälla i Gibraltar, så man kan ju vara skriven där.

      Radera
    6. @ Utlandssvensk

      Tack. Har UK lite på radarn och vill på rak arm minnas att de höjt dividendskatten nyligen. (Jag kan blanda ihop saker här och jag vet att UK även laborerar med två sorters residens.)

      Hur lätt är det att skriva sig i GI? Det är EU-territorium, men gäller normal rörlighet? Sen antar jag att det kan vara knepigt att hitta bostad på klippan. Direkt utskrivning SE -> GI kanske får fiskus mer på hugget än mer plain vanilla länder? Annars verkar det ju kul.

      Radera
    7. "Hur lätt är det att skriva sig i GI?"

      Vad jag vet är det inga problem om man är EU medborgare. Bostäder är väl en prisfråga. Men jag har ingen uppdaterad koll. Tartarus vet nog mer.

      Vad gäller fiskus, är den bästa metoden (enligt min erfarenhet) att verkligen klippa ALLT som anknyter dig till Sverige, samt att minimera tiden där efter man har flyttat. Sen ligger det väl något i att det finns en större risk för att de börjar rota om man flyttar till t.ex Monaco jämfört med ett "vanligt" EU land. Men har man verkligen ingen anknytning, är det svårt för dem att angripa dig. Läs på om "väsentlig anknytning"!

      Radera
    8. En stor del av ekonomin i Andalusien verkar vara svart, iaf gällande kroppsarbete. Så funderar man på att starta ngt eget så kan det vara svårt att konkurrera om man inte anpassar sig.

      GI är förmånligt skattemässigt om jag minns rätt, jobben där är även rätt välbetalda och det finns mkt jobb inom spelindustrin. Den stoooora nackdelen ör att boendet suger, spvida man inte vill klämma in sig i en lgh för svindyra priser. Alternativet ör ju att bo i Estepona eller liknande, men då blir det spansk skatt och en del bök med gränspassage varje dag och så. Men alt går ju att övervinna och vänja sig vid.

      Jag funderade på jobb i Gibraltar, men lite som sista utväg då det blir väldigt mkt åkande eftersom vi kommer bo nära Marbella enligt huvudplanen då släkten bor i Nueva Andalucia.

      Vårt huvudskäl var aldrig att flytta till ett lågskattesamhälle, utan andra faktorer avgör mer som framgått av inläggen. Vi vill inte heller jobba som as för att tjöna maximalt med pengar, utan sakta ner lite och leva behagligt med barnen,

      Radera
    9. Tartarus, Utlandssvensk, tack för er input!

      Kroppsarbete i Andalusien har min största respekt, men jag instämmer i att det nog är en sektor som man kan undvika.

      Såg att GI oroar sig lite över Brexit och att Spanien avser förnya sitt krav på GI från "day one". Blir nog bra med det. Men det kan helt klart vara bra att smida medan järnet är varmt.

      Vad det gäller fiskus nyfikenhet på lowtax jurisdiktioner är det ngt jag hört, måhända lite av skröna. Men det finns ju en lösning även på det där isf.

      Väsentlig avanknytning kommer att exekveras med nöje :-)

      Radera
  15. Det här var intressant. Vi (familj på 5 pers) åker ner i nästa månad. Emigreringsfunderingarna har funnits där i något år, men som för de flesta så kommer alltid livet emellan. Men nu är det mesta klart. Det lilla materiella som är kvar är instuvat i ett litet förråd. Den ena av oss har ett arbete som är tämligen fritt vad gäller boendeort. Motivet till flytten är liknande som innehavaren av denna bloggen har. Vi är ett arbetsamt och driftigt par, så hemlandet mister något i och med våran relokation.
    För övrigt kan jag nämna ang skatterna om ngt jag följde på nära håll. En mkt driftig och 100% ärlig företagare blev granskad av skattmasen. Det var ett drev som hette duga! Detta resulterade i några miljoner extra som skulle betalas. Nåväl, rätt eller fel är irrelevant. Det som var skrämmande var det totala godtycket i skattmasens agerande. Så nej, på basis av vad jag sett, juridiskt korrekt skatteplanering är inte att rekommendera. Den är korrekt tills staten vill driva in mer skatt av dig.

    För övrigt är denna bloggen mycket bra. Den anonyma skribentens ståndpunkter och värderingar tangerar mina.

    Mvh JK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Costa Blanca. Till att börja med. Vi kommer att nosa runt lite här och där för att känna efter var det känns passande för oss. Ingen av barnen har börjat skola ännu, så vi är hyfsat mobila just nu./JK

      Radera
    2. Sedan jag läste "En skattmas manifest" tappade jag det sista förtroendet jag hade för den myndigheten. De ljuger och läcker info till tidningarna vilket gör att du är dömd innan du ens tagit dig till domstolen.
      Blir du frikänd så är ditt liv ändå slaget i spillror.

      Radera
  16. Lite avundsjuk på dina planer.

    Jag har exakt samma farhågor som du angående Sveriges framtid. De kommunala budgetarna kommer nog att klappa ihop snart när Migrationsverket tippar över försörjningsbördan för alla nyanlända (Migrationsverket står bara för kostnaderna i 18 månader).

    Vi tänkte hyra ett hus någonstans längs solkusten nu till sommaren och prövar på med barnen.

    Har bara en fundering, hur har ni har tänkt göra med era barns skolgång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två äldsta kommer inledningsvis börja i svenska skolan där nere, men då tanken är att vi skall stanna för gott tänker vi att man kanske byter till spansk skola efter ngt år eller två. Dåmär de mer hemma i spanskan och har hunnit etablera sig lite, det ör öven rätt hög omsättning i svenska skolorna där nere då många expats gör ngt år eller två. Minstingen funderar vi på att stoppa in i spanskt dagis direkt, men vi får se. Vi har pratat med en del som flyttat permanent till spanien pch alla säger att det inledningvis är ganska bra att ha dem i svenska skolan då allt annat ör så nytt. Fast det kanske är lite väl mkt curlande. Man ska inte förakta skolavgifterna heller de rockar loss på 2-5k spänn i månaden beroende på skola. Den spanska är avgiftsfri.

      Radera
    2. "Man ska inte förakta skolavgifterna heller de rockar loss på 2-5k spänn i månaden beroende på skola. "

      Multiplicera med 10, så får du priserna i Schweiz! Och då är ändå de vanliga skolorna gratis och dessutom MYCKET bättre akademiskt.

      Men Schweiz börjar bli helt sjukt dyrt jämfört med övriga Europa. Läge att börja spendera mer tid i t.ex Spanien!

      Radera
    3. Ja, en aledning till att vi strök schweiz, sjukt dyrt, vilket skulle inneburit att vi måste ta liknande "toppjobb" vi har här och fortsätta slita hårt bara för att gå runt. Sen hade man ju kunnat njuta av orsning och reda de få stunder man varit ledig ;)

      Radera
    4. Har slagits av två saker när det gäller CH, dels att det är kallt som i Sverige nästan på många håll och dyrt. Hade kanske varit intressant i ett tidigare skede i livet med de höga lönerna, men nu jobbar jag inte i mer än nödvändigt och då duger andra, varmare, jurisdiktioner fint :-)

      Radera
    5. @ Anonym (eller 6-10?)

      Det är normalt inte kallt som i Sverige. Så fort solen är framme, blir det riktigt varmt. Men just i år var det riktigt bistert några veckor. Minus 10 på dan...

      Om du hamnar i södra Spanien, får du väl hänga med på en drink, så kan vi gå in på djupet om internationell kapitalbeskattning!

      Radera
    6. @ Utlandssvensk

      Hehe, här bakom mellanmjölksridån kan det vara bra att ligga lågt, som du vet :-) Tackar för inbjudan och möter gärna upp om tillfälle ges. Alltid trevligt att byta (och och bryta) information och åsikter.

      Radera
  17. Lycka till.
    Själv funderar vi i samma banor om Sveriges framtid men har beslutat att stanna. Det kommer fortsatt finnas mkt träd och grönområden så vi kan hålla oss på rätt sida staketet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en möjlighet för de som väljer att stanna.
      Är man tillräckligt många borde man kunna ta över styret i en mindre kommun och skapa en fredad zon.
      Då kan man styra upp skolorna och varför inte tillåta gated communities tex.?

      Radera
  18. I det land där jag bor möter jag många utflyttade svenskar. För det inhemska är det väl inte så värst kul med alla dessa europeiska invandrare som inte lär sig språket, som sätter sina barn i dyra svenska eller internationella skolor för vilka det inhemska inte har råd. De äger egna villor, medans 70% av befolkningen får bo i hyresrätt. De kräver barnomsorg och fnyser åt landets mer konservativa värderingar. Kom ihåg att ni blir invandrare i ett annat land och integrera er ordentligt, de har nämligen inte väntat på er, även om svenskar föredras alla gånger invandrare från söder...

    SvaraRadera