söndag 29 november 2015

Milstolpe

Igår passerades 200 000 sidvisningar på bloggen. Jag startade först och främst bloggen som en ventil & alternativ till att sitta och svära i soffan. Men det verkar som att några läser och kommenterar inläggen också. Superkul och jag hoppas det ger något för er läsare också. Särskilt roligt är det med de aktiva kommentatorsfältet. Jag är ju rätt liberal med vad ni får skriva, bara det håller sig inom lagens råmärken. Har bara raderat ett fåtal kommentarer sedan bloggen startade för ett drygt år sedan.

Tack och mot 300 000!


De populäraste inläggen är fortfarande Ubåt, SVT debatt ordlistan (som drar besökare varje vecka) och första inlägget om att emigrera.



12 kommentarer:

  1. Hej.

    Grattis till framgången. Ordlistan är en höjdare. Rätten att få göra bort sig eller vara smart inför andra är värd att värna, även om du måste stå ut med obalanserade inlägg (ingen nämnd och ingen glömd).

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare


    SvaraRadera
  2. Det måste vara något fel på din känslighet!
    Jag har inte blivit raderad...
    Skall skärpa mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja eller är det såhär riktig yttrandefrihet funkar. Folk får tycka vad de vill helt enkelt (nästan).

      Radera
    2. Det beror nog delvis på att Tartarus, som nästan alla svenskar, inte är medveten om hur extremt begränsad den svenska yttrandefriheten är under gällande lagstiftning. Många ämnen är helt omöjliga att debattera om man ska vara säker på att man inte kan drabbas av åtal.

      Alternativt är bloggägaren en sann rebell!

      Radera
    3. Nja rebell tror jag inte, men jag håller med om att domstolarna i vissa fall inskränkt yttrandefriheten för mkt. Däremot är jag för förbudet om hets mot folkgrupp, men religion är ju en ideologi och skall få debatteras och kritiseras. Däremot skulle jag inte tolerera gör si och så med alla från region X. Däremot religion X är skit är helt ok att skriva.

      Radera
    4. "Däremot är jag för förbudet om hets mot folkgrupp"

      Har du läst på om vad detta innebär? Om du har gjort det och likväl stöder lagen skulle jag bli väldigt förvånad, men jag kanske helt har missuppfattat dig. Du bör då nog även ompröva om du verkligen ska lämna Sverige, eftersom i många västländer är man en ganska udda orwellisk figur om man öppet stöder den typen av totalitär lagstiftning. I Schweiz skulle folk bli direkt aggressiva och i USA lär det vara ännu värre.

      De flesta i Sverige är dock lyckligt ovetande om hur absolut extremt begränsad yttrandefriheten är pga. denna lagstiftning. Även HD har öppet erkänt att HMF lagen står i klar strid mot Europakonventionen.

      Radera
    5. Jag tycker inte man ska få säga död åt alla judar. Däremot tycker jag man får klaga på ylande minareter på söndagmorgonen. Men som jag skrev har det blivit en skev tolkning av lagen, iofs har jag inte läst förarbetena.

      Radera
    6. "Jag tycker inte man ska få säga död åt alla judar"

      Det får man inte i något västland. HMF lagen är dock något helt annat och MYCKET, MYCKET mer omfattande.

      "Men som jag skrev har det blivit en skev tolkning av lagen, iofs har jag inte läst förarbetena."

      Jag har läst en hel del om den lagstiftningen och förvissa kan man säga att tillämpningen är skev, men det är framförallt för att man nästan inte alls tillämpar den. Om man gjorde det skulle man kunna fälla de flesta debattörer i Sverige. I stället använder man den selektivt mot de man inte gillar.

      Det svenska rättsfall som är fått störst spridning internationellt efter Palmemordet är troligen målet mot Åke Green, som gällde just HMF. Många i USA var väldigt upprörda och hade svårt att verkligen förstå att något sådant kunde ske i ett västland. Även domarna mot Dan Park och det faktum att staten brände (!!!!) hans konstverk har rönt stor uppmärksamhet.

      HMF lagen är en absolut styggelse och har ingen som helst plats i ett civiliserat samhälle.

      Radera
    7. Oj, efter mina något mästrande inlägg inser jag att det inte riktigt var god ton, givet vad din post handlade om. Givetvis borde jag först ha gratulerat dig och sen mästrat! Ber om ursäkt för detta.

      Hur som helst, grattis till välförtjänt framgång och tack för en kul blogg.

      Radera
    8. Viktigt det här med rätt ordning på ris & ros.

      Jo HMF har ju utökats en del sedan införandet -48. Kan se din poäng med selektiv tillämpning, man tycker att en del antisemitism som förekommit mer frekvent på sistonde borde rendera i åtal.

      Radera
    9. Oj! Konstbålet har jag missat. Bra att de tar i så och är så historielösa. Ju mer de ger sig på Dan Park, desto mer visar de sig nakna och totalitära.

      Radera
  3. Grattis! Tack för en intressant blogg & ett kommentarsfält med ibland riktigt intressant info/debatter.

    Fortsätt så mot 300k.

    SvaraRadera