tisdag 10 november 2015

Emigrera del 6 Nya Zeeland

Äntligen har jag kunnat frigöra tid för en ny del i serien om att Emigrera. Dessa inlägg är betydligt mer tidskrävande att mitt vanliga raljerande.

De tidigare delarna hittar ni nedan.

Emigrera?
Del 2 det första urvalet
Del 3 Finland och Åland
Del 4 om Norge
Del 5 Estland

Nedan är de kriterier jag använder.

  • SKOLA Bra skolor inkl högre utbildning (1-5p)
  • SAMHÄLLE Ett välfungerande samhälle (dvs basic skall fungera avseende myndigheter Det skall inte heller finnas stark polarisering vilket leder till sociala motsättningar/oro.). (1-5p)
  • BROTTSLIGHET Låg brottslighet lokalt (1-3p)
  • SPRÅK Engelska skall funka för vuxna (min franska är sjukt dålig). Ungarna lär sig ju snabbt ev andra regionala språk.(1-3p)
  • BOSTAD Bostadsmarknaden får inte vara en bubbla på väg att spricka. Bostad till överkomligt pris. (1-3p)
  • IDENTITETSVÄNSTERN Identitetsvänstern skall inte vara en dominerande faktor i samhällslivet(1-5p)
  • ISLAMISM Islamismen och andra antidemokratiska krafter skall vara mkt låg, eller i vart fall mötas av hårt motstånd från samhället i de fall den visar sitt fula tryne.(1-3p)
  • NATURKATASTROFER Låg risk för allvarliga naturkatastrofer.(1-3p)
  • SUBJEKTIV KÄNSLA FÖR LANDET Individuell känsla för landet (kan vara att man har vänner-släkt där eller liknande)(1-2p)
  • NATUREN Vi tycker om de stora vidderna och djupa skogarna. (1-3p)
  • SKATTER Skattetryck (dvs vad ingår i förhållande till skatten) (1-3p)
  • VISUM Möjlighet att få greencard motsv (1-2p)
  • LÅNGSIKTIGA UTSIKTER Långsiktiga förutsättningar (peak oil, livsmedel, konflikter, geostrategiskt läge etc) (1-4p)
  • ARBETE Möjlighet till försörjning  (1-5p)

SKOLA 3p
Gällande skola rankas NZ på 7:e plats gällande naturvetenskap och läsförståelse och 13:e plats i matte. Man har dock tidigare rankats lågt i förhållande till andra västländer. Det finns uppenbarligen en del att jobba på. Man har ett 3 stegsystem i skolan. Primary och secondary school är från 5-19 år. Detta betalas av det allmänna. Man kan också hemundervisa.
Det finns tre sorters skolar. Statliga vilka 85% av alla går i. Semi statliga (fd katolska privatskolor med viss avgift) som hyser 11,5% och privata (med större avgift) där resten går.
Högre utbildning betalas till stor del med avgifter och liten del med bidrag, varför andelen som går vidare i högre utbildning är ganska låg (vilket troligen är ena nledning till att högutbildade får förtur vid immigration). Betyget blir ok, men inget toppbetyg.


SAMHÄLLE 4p
Sjukvården funkar bra i NZ på de index jag läst, den finansieras mestadels offentligt, men pga långa köer för vissa saker finns det en stor privat sektor med sjukförsäkringar. I övrigt är det ett välfungerande samhälle i stort. NZ hamnar också högt vad gäller livskvalité på olika index. Ursprungsbefolkningen Maori är c:a 13% av de 4,4 miljoner invånarna. Dessa är dock en hyfsat integrerad grupp (eller om man borde säga tvärt om). Dock v
finns det vissa fattiga Maori områden med arbetslöshet och tillhörande brottslighet. Övriga Asien gör såklart ett stort avtryck med 9% av befolkningen och många turister och investerare från Kina. Överlag är det ett välfungerande samhälle som beskrivs aningen social demokratiskt jmf med US, men jmf med SE not so much antar jag.
Kostnadsläget är relativt högt i jmf med ex US, men lägre än SE och AUS.
Internet är tydligen också väldigt dyrt, begränsat och långsamt i NZ.

BROTTSLIGHET 3p
NZ ligger väldigt lågt gällande brottslighet. 

SPRÅK 3p
Engelska såklart

BOSTAD 3p
Bostadspriserna i NZ är inte särskilt höga jmf med SE. Det är aningen dyrare att hyra, men halva priset att köpa ngt. Löneläget är aningen lägre i NZ, skillnaden förklaras troligen av att man inte har en uppskruvad bostadsbubbla i NZ. Man kan köpa ett fint hus för 3 millar, vill man bo lite mer på landet blir det billigare. Dock krävs särskilt tillstånd om marken är över 4 hektar.

IDENTITETSVÄNSTERN 4p
Den finns, men jag har inte hittat ngt om att den skulle vara i full sving som i SE.

ISLAMISM 2p
Islam är en liten religion på NZ, många kommer från immigration på 50-60-talet. En god värdemätare på förhållandet till Islam kanske är reaktionen på Muhammedteckningarna som publicerades i två tidningar. Det blev lite fredliga protester men man löste det genom att tidningarna vidhöll sin rätt att publicera vad de vill, men lovade att inte göra det om det kränkte den musloimska befolkningen. Politikerna höll sig någorlunda på mattan och sa att det inte var deras sak. Även NZ har haft jihadister, men det verkar inte vara i samma omfattning som från SE. Det verkar vara svårt att undvika dessa dårar.


NATURKATASTROFER 1p
Jordbävningar är vanliga. Dödsoffer desto ovanloigare men den i Christchurch var en dubbelhit där folk dog. Även tsunamis förekommer, men det åtgärdas genom att inte bo vid stranden.

SUBJEKTIV KÄNSLA FÖR LANDET 2p
På förhand var NZ ett av mina troliga favoritländer. Folket, naturen och det isolerade läget är tilltalande.

NATUREN 3p
Naturen är i världsklass, inte så mkt att orda om.

SKATTER 3p
Skatterna är förhållandevis låga. Man har en marginalskatt där brytgränserna ser ut som följer. NZD står i c:a 5,68 kr.

Av en inkomst på 500 000 SEK får man alltså behålla 386 676:- dvs ett totalt skattetryck om 22% inkl marginalskatt. Till detta kommer en sorts sjukvårdsavgift om 1,45% beräknad på inkomsten.

up to $14,00010.5 cents11.95 cents
from $14,001 to $48,00017.5 cents18.95 cents
from $48,001 to $70,00030 cents31.45 cents
$70,001 and over33 cents34.45 cents

Momsen i NZ heter GST och är på 15%.

Skattetrycket är lågt jmf med SE och man får en del för pengarna i form av skola och sjukvård.


VISUM 2p
NZ har ett system där man poängsätts efter vilka kunskaper man har. Vissa yrken är mkt eftertraktade och ger en hög poäng. Vi kommer med på flera av dessa listor och borde kunna komma in den vägen. Lite ointressant är att en del jobb på den finaste listan "immediate skill shortage" är ex bagare och snöguider. Så det behöver inte vara läkare och ingenjörer. 

LÅNGSIKTIGA UTSIKTER 3p
NZ verkar vara ett ok samhälle, god produktion av mat och energi finns. Inga större sociala motsättningar och ett ok klimat även på lång sikt. Risken för jordbävningar drar ned betyget ett snäpp.

ARBETE 4p
Vi skulle nog kunna hitta ngt att göra. En av oss får lätt jobb och den andre hittar nog också ngt. Ett alternativ är att köpa en verksamhet och driva den, dvs hitta på ngt helt nytt.

Totalt 40p-bäst hitintills

Som vanligt gäller att om ngn har direkt insikt i NZ eller har några tillägg tar jag tacksamt emot synpunkter.

Några länkar


22 kommentarer:

  1. Håller med dig att NZ ligger på topp om man ska söka sig bort från härdsmältan som utvecklas i Europa. Ett samhälle som ligger lite mellan Sverige och USA, i en vacker något subtropisk miljö. Ett starkt minus är dock också att det ligger så långt bort från släkt och vänner, från kraftfullt internet osv. Vilket samtidigt är just varför det är så tilltalande.

    SvaraRadera
  2. En bra genomgång. Jag har själv haft ögonen på NZ, men trott att det varit svårt att få uppehållstillstånd.

    SvaraRadera
  3. Har en bekant som flyttade tillbaka hit efter att ha bott halva livet i NZ. Fick inget svar varför. Vad tycks om Norfolk Island halvvägs mellan NZ och AUS?

    SvaraRadera
  4. Upprepar: inga giftiga djur!
    Dessutom långt till den nordiska sommaren och skärgårdarna...
    Dessvärre även långt till dotterdottern!
    I vart fall behövs välfungerande FaceTime.
    Tänkte börja lite försiktigt med en tremånaders semester och hyra husbil.
    En på Norden och en på syden sägs vara ekonomiskt bäst.
    Dyr båtresa mellan, nämligen!
    Man blir ju tillvald med detta och internet.

    SvaraRadera
  5. Totalt 40p-bäst hitintills

    Fick inte Finland resp Åland 42 och 41p?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det stämmer, jag kommer i efterhand göra en liten revision av alla poäng när jag sas har hela skaran färdig. Gick lite i förhand där.

      Radera
    2. Ok. Underbar serie btw!

      Radera
  6. Bra genomgång! En förfrågan för ökad läslighet: kan du lägga in poängskalan i parentes före eller efter den utdelade poängen? Iom att maxpoäng skiftar blir det lättare att förstå värdet av poängen, exv låter ett visapoäng på 2 som låg om man inte ser att det är maxpoäng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt. Fixar det vid tillfälle.

      Radera
  7. Jag hörde någon säga att Portugal är ett lämpligt land att flytta till. Har du haft med det på din lista? Jag är ny på din sida och har inte följt dina tidigare inlägg i Emigrationsserien. Om du redan har förkastat det, så får du gärna ge mig information om varför. Så slipper jag själv leta ;). Helst stannar jag nämligen inom Europa. Mallorca/Spanien rekommenderar du inte? Tacksam för info om du har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror lite på ens egen situation. Som pensionär är Spanien och framförallt Portugal poppis, pga mkt pang för pengarna och fint väder. En exit med familjen inkl småbarn funkar inte i dessa länder tror jag. Arbetslösheten är hög, sociala klyftor vilket är bra grogrund för oro. I Spanien ser vi självständighetsrörelser som tidigare varit våldsamma. Jag är även skeptisk till EUs förmåga att hantera flyktingkrisen,miofs klarar sig Portugal ok då man är ett fattigt land utan större pullfaktor.

      Radera
    2. Tack för info! Det är bara de senaste dagarna jag börjat tänka tanken att "hellre fly än illa fäkta", eftersom det verkar lönlöst att göra sin röst hörd. Jag funderade på Irland också, men de verkar ha problem med att folk emigrerar pga egen stor arbetslöshet. Mina barn (12 och 14 år) föreslog England (pga språket) och ett par bekanta har själva planer på att dra till Kanada. Nå, jag får följa din blogg och se vad du kommer fram till! I nuläget verkar det luta åt NZ ;)

      Radera
  8. Tackar för ytterligare en intressant sammanställning!

    Själv står jag redan med ena foten utanför Sverige så jag jobbar mycket i Östeuropa. På lång sikt kommer det dock inte bli öst för min del. Samhällena här har för långt kvar innan de på allvar är bra för en barnfamilj.

    Jag har i princip redan tagit beslut om att jag inte kommer att fullt ut återvända till Sverige. Frågan vart jag ska styra kosan är dock inte helt avgjord än, men har följande alternativ:

    Tyskland - har bott och trivts hyfsat där, dock så finns det många inbyggda problem i det tyska samhället som på lång sikt kan bli mindre trevliga
    Schweiz - Har topplevnadsstandard och fint klimat och natur, men verkar dyrt och bökigt att få in en fot där
    Österrike - en favorit med bra välfärd (t.ex. gratis tandvård!) och ordning och personliga vänner på plats
    Canada - kan jag egentligen för lite om, men känns som ett lite mer europeiskt USA
    NZ - tja, din sammanställning gav rätt mkt, för mig är nog största haken isoleringen
    Norge - Många plus här, men tror tyvärr att Norge på sikt kan få lida för all dårskap Sverige håller på med och så vet jag inte om just jag lätt kan få ett vettigt jobb där
    Finland - gillar skarpt de svensktalande delarna, men ekonomin i Finland är lite tuff just nu

    Mina kriterier är att jag vill ha ett land med någorlunda tempererat klimat (vill kunna uppleva både riktig vinter och sommar inom landets gränser), bra grundläggande välfärd och sedan ungefär liknande prioreteringar som du ställt upp.

    Jag pratar flytande tyska så de tysktalande länderna är för mig givna alternativ. Hos dig verkar de inte finnas med alls? Du kan inte tyska helt enkelt? Ganska lätt för en svensk att lära sig om man har tid, motivation och kan få ordning på grammatiken (tyskarna själva kan inte alltid det....)

    Hoppas på fler delar i serien! Gärna med Schweiz eller Österrike under luppen t.ex.
    Tackar för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det stämmer noll Tyska här, men Schweiz är med på listan över tänkbara tillflyktsorter och ett inlägg kommer. Tyska går såklart att lära sig hjälpligt, men jag föredrar engelskspråkiga länder då dessa innebär ett hinder mindre och lättare att få jobb. Österrike är inte med trots fördelaktigare bostadspriser etc då jag tror deras läge mitt i migrationsströmmen inte är fördelaktig och de är med i EU, som verkar ha svårt att hantera kriser likt den nu pågående.

      Radera
    2. @storsvitjod

      Flyttar till München med familj nästa år. Har haft funderingar på att emigrera ett tag p.g.a. Sveriges problem och så dök det upp en möjlighet som vi tog. Kan du utveckla vilka problem Tyskland har som du uppmärksammat?

      Min lista:
      - Energiwende
      - Stor flyktingström

      Som balanseras upp av:
      + Bra skolor (jämfört med Sverige)
      + Starkt civilsamhälle

      Radera
  9. Tartarus, det kommer väl fler inlägg från dig framöver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, ska försöka klämma in några timmar i närtid. Tar en del tid med emigrationsinläggen.

      Radera
    2. Glädjer mig att höra! :) Tror vi kommer bli många som tyvärr väljer att emigrera tillslut.

      Radera
  10. Har gjort en liknade men privat analys som du. Mitt val hamnar utan tvekan på Tasmanien.

    SvaraRadera
  11. Bruce Chatwin skriver i sin bok "Patagonien" om hur några engelsmän med samma tankar som du utsåg just Patagonien som det ultimata stället att emigrera till på 50-talet. Det vore intressant med en ny titt på det området!

    SvaraRadera
  12. Har varit sjöman i hela mitt liv och min emigrations lista enligt egna upplevelser är: New Foundland/Kanada, Arica/Chile, Nya Zeeland, Cairns/Australien, Costa Rica och Seattle till Vancouver området. Dessa i onumrerad ordning beroende på den personliga situationen och vem/vilka som skall med.
    Det är kul att följa din blogg och kunna konstatera att det tydligen fortfarande finns endel i Sverige som tänker självständigt.
    Torbjörn

    SvaraRadera
  13. Har själv funderat på NZ men barnfattigdomen är extrem, 300000 barn lever under fattigdomsgränsen på en befolkning med 5 miljoner invånare.
    Gissar att barnen växer upp och kräver förändring inom ett årtionde.
    Även om jag kan köpa ett hus vid stranden så är priserna höga över lag, även en hyresbostad är extremt dyrt vilket gör att man debiterar veckohyra (som om det blir billigare då).

    SvaraRadera