måndag 24 augusti 2015

En annan mångfald

Är ni trötta på mångfaldsdebatten i media? Här kommer lite annan mångfald. Nämligen den rikliga mängd av skalbaggar som huserar runt husknuten på vår BOL.

Ingen annanstans har jag sett ett lika pulserande insektsliv som här. Trollsländor i massor, humlor, myror etc. Men framförallt är det sjukt mkt olika sorters skalbaggar. Jag kan ingenting om skalbaggar, tordyvel har jag fått pejl på, men jag ser dagligen flera olika som jag inte har en susning om.

Min teori till den ymniga floran är att det inte bedrivs ett aktivt skogsbruk här. Orörd skog kilometervis åt alla håll. Inte dessa vidriga granplanteringar, utan skogen har fått sköta sig själv under lång tid. I år har det också varit mkt få getingar och inte samma mängd trollsländor, vilket kanske gynnat skalbaggarna?

Nedan ett axplock när jag hunnit fånga de små gynnarna på bild.

Har ni namnen på skalbaggarna får ni gärna droppa en kommentar. Jag vill gärna lära mig mer om dem.




Tordyvel nedan om jag gissar rätt










Detta är iaf en vårtbitare!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar