tisdag 7 oktober 2014

Jag är journalist

Vissa yrkesgrupper verkar tro att en titel gör allt. Säger någon att denne är läkare borgar det för en viss tyngd inom vissa områden, samma sak med en advokat eller civilingenjör. Vissa titlar kastas mot en i tron att de ger en tyngd gällande vad som helst. Att titeln i sig borgar för en vetskap som inte är någon annan förunnad. Avsändaren har druckit ur kunskapens källa och besitter en osviklig logik bara för att denne har sin titel. Att titeln i sig inte är en skyddad titel, utan vilken mupp somhelst kan använda den, verkar inte spela någon roll. Och även om titeln i fråga skulle vara skyddad innebär det inte något annat än att personen hasat sig igenom en pajasutbildning på någon högskola.
Titeln jag pratar om är naturligtvis…… författare, nej det är det inte denna gång, även om de som underbygger allt de gör med hjälp av denna titel också är ute och kravlar i en intellektuell gungfly stödd av sin hittepå titel.

Jag pratar om journalister.

Det finns nog inga som likt journalister tror sig kunna uttala sig om vad som helst. Ofta sitter de också och intervjuar varandra i TV. Herregud de är ju journalister, inte skulle det kunna finnas någon annan med en större insikt som folket skulle kunna vara intresserade av att lyssna på. Nej låt oss släppa fram någon kollega som kan kommentera allt från vulkaner, säkerhetspolitik, Daesh, försvarspolitik och noshörningen Nelson.
Tror dom på fullt allvar att vi går på att de besitter den kunskap de själva tror sig ha? Tror de att vi överhuvudtaget är intresserade av deras gissningar?

Jag förstår att Twitter och oberoende bloggar, allt mer blir källan för information för den upplysta allmänheten. R.I.P. gammelmedia.

Daniel Nordström, chefredaktören på Arbetarbladet skrev nedanstående sanning.

Jag tror att detta beror på att journalister ofta sätter sig själva på en piedestal, som finare och viktigare än andra yrkesgrupper i samhället.
http://www.medievarlden.se/diskussion/2014/10/svenska-journalister-ar-bortskamda

Ett litet test man kan göra på en titels tyngd är att tänka sig ett haveri/olycka/problem inom titelns specialområde. Sen ropar någon "Undan jag är xxx" och fundera på om du skulle släppa fram denne. Finns det något tillfälle där man skulle flytta sig om någon skrek "Undan jag är journalist!"...
Seså, ut och följ insatta människor på twitter och läs oberoende bloggar. Det vimlar av dem i alla tänkbara ämnen.

Tillägg. 

4 kommentarer:

  1. Undan, jag är mensan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha precis! Om det ändå vore en titel... #ironi

      Radera
  2. Men jag kan tänka mig stunder då det faktiskt skulle kunna vara intressant att höra vad en människa som möjligen är något smartare än genomsnittet anser i en viss fråga ("min bombsanerare har fått slaganfall, vilken tråd bör jag inte rafsa i?"). Däremot är det svårt att se en situation där en journalist som inte är särskilt påläst inom ett visst område borde tillskrivas mer värdefulla synpunkter än någon annan.

    SvaraRadera
  3. dubbelplusbra
    http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3816417.ece
    http://www.svt.se/nyheter/sverige/svenska-medier-vill-kartlagga-dig


    plus tjänst (extra allt ) för registrerade kunder =D
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=1lRX4zOTcpg&t=23


    Undras om man får höra sanningen från de som har "no children & three heart attacks"
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yp-Wh77wt1o&t=283
    ( synd att han valde rt-news ... gör att man tror att han säger sannolikheten och endast sannolikheten ;-)


    Guldfisk repris
    https://www.youtube.com/watch?v=aC19fEqR5bA

    reuters bortförklaring
    http://blogs.reuters.com/felix-salmon/2011/09/27/is-alessio-rastani-a-yes-man/


    /L'Oreal 'Because You're Worth It

    Vägra gräv i vem som äger reuters ..... skrik konspiration ( så kan du sova istället ;-)

    SvaraRadera